Stravovanie dojčiacej mamičky

14.01.2020


Dojčiaca žena musí zabezpečiť prísun živín na dostatočnú tvorbu a kvalitu materského mlieka ale musí zároveň doplniť aj svoje nutričné zásoby. Koncentrácia niektorých živín v mlieku priamo závisí od ich príjmu v strave (napr. vitamíny rozpustné vo vode, jód a selén) a kontcentrácia iných živín je pri nedostatočnom dopĺňaní v potrave čerpaná na úkor matky (napr. kyselina listová, železo, vápnik, zinok a vitamín D). Pri nedostatočnom príjme vápnika v strave, je z tela odbúrávaný z kostného tkaniva! Ak si tieto živiny neviete plnohodnotne doplniť stravou, je možné ich užívať aj vo forme 💊. Zároveň pri dojčení odporúčam užívať probiotiká v pomere 3x1tbl minimálne prvé 3 mesiace dojčenia (najlepšie užívať už v tehotenstve, prsia sa tak osídlia prospešnými baktériami.

🥤Príjem tekutín by mal byť približne 2700ml/deň. Odporúčam najmä tekutiny, ktoré vám chutia, a budete teda piť bez donútenia. Ako doplnok môžete piť čaje na dojčenie, obsahujú správny pomer senovky gréckej a benedikta lekárskeho, teda ho vôbec nie je nutné užívať v tabletkách (navyše ich vysoké koncentrácie pri tabletkovej forme budete cítiť na pachu vášho tela a dieťa v chuti mlieka).

💊Pre zvýšenie energie na tvorbu materského mlieka odporúčam prvé mesiace zaradiť výživový doplnok - pivovarské kvasnice - pangamín v pomere 3x4tbl.

🥣 Pre zvýšenie tvorby odporúčam polievky (najmä silný vývar).

🥩🍳🍞Vhodná strava dojčiacej ženy by mala byť bohatá na bielkoviny. Najmä vajíčka, mäso na prírodno, kvalitná šunka, tvaroh, cestoviny, ryža, vývar, obilninové výrobky - najmä výrobky s obsahom ovsených vločiek🍪.

Názory odborníkov sú rozporuplné pokiaľ ide o stravovanie matky v súvislosti s detskou kolikov. Avšak zo skúseností pri dojčených deťoch odporúčam výhradne hypoalergénnu diétu mamičky po dobu prvých 2-3 mesiacov a potom postupne skúšať pridávať do stravy všetko.

🍏 z ovocia odporúčam prvé 2-3 mesiace iba jablko bez šupky a banán 1/2 na deň, prípadne kompót

Čomu sa vyslovene vyhnúť?

🍅 strukovinám, kelu, kapuste, cibuli, cesnaku, paprike, paradajkám, orechom, hríbom, pečeným zemiakom, šapiónom, hroznu, a všetkému, čo vás nafukuje vo vašom bežnom živote. 

Ak Vás článok zaujal, kliknite aj na ostatné na www.lipirea.blogspot.com